Kiinnostuitko?

Verkkokauppa lisää sähköisen asioinnin mahdollisuuksia Tuusulan kuntalaisille

Haaste

Tuusulan kunnassa otettiin käyttöön Ceepos- maksamisen alustan kassaratkaisut vuonna 2017. Sen myötä kunnassa heräsi halu kehittää myös sähköistä asiointia pidemmälle ja perustaa kunnalle oma verkkokauppa.

”Halusimme, että kunnan palveluiden maksaminen onnistuisi verkossa eikä olisi riippuvaista virka-ajoista,” Tuusulan kunnan hankintakoordinaattori Sari Tampio avaa taustoja. Hänen mukaansa tarvetta verkkokaupalle löytyi monista kunnan toiminnoista.

” Yritämme järkeistää tätä toimintaa. Eri osastoilla on vielä hirveän paljon manuaalilaskutusta, josta ollaan verkkokaupan myötä pääsemässä nyt vähä vähältä eroon.” Tampio sanoo.

Kun Tuusulan lukiolla kuultiin kunnan verkkokauppasuunnitelmista, halusivat he ehdottomasti mukaan. ” Esitimme rehtorin kanssa toiveen, että saisimme omia tuotteitamme myös verkkokauppaan myyntiin ja sitä kautta pääsisimme eroon koulujen kassoista,” Tuusulan lukion koulusihteeri Sari Aalto kertoo.

Ratkaisu

Verkkokaupan toteutus aloitettiin Tuusulassa 2019. Vaikka projekti oli vaarassa jäädä koronavuoden kiireiden jalkoihin ja uuden digipalvelulain saavutettavuusvaatimukset aiheuttivat muutoksia vielä viime metreillä, saatiin CPU:n ja Tuusulan kunnan sinnikkäällä yhteistyöllä verkkokauppa avattua marraskuussa 2020.

Ensimmäisenä verkkokauppaan vietiin tunnettujen Tuusulan museoiden eli Halosenniemen ja Taiteilijakoti Erkkolan pääsymaksuja sekä museokaupan tuotteita. Museoiden pääsymaksuissa on hyödynnetty myös Ceepos-mobiilimaksuratkaisua.

Seuraava tärkeä askel tulee olemaan henkilöstön lounaslippujen ja koululaisten välipalojen verkkomyynnin aloittaminen.

Loppuvuodesta 2020 verkkokaupassa on voinut maksaa myös lukion eri toimipisteiden kuvataiteen materiaalimaksuja sekä Tuusulan kunnan omia brändituotteita. Verkkokaupasta tilattujen tuotteiden postituksesta ja noudosta vastaa Tuusulan kunnan keskitetty asiakaspalvelu TuusInfo.

" Seuraava tärkeä askel tulee olemaan henkilöstön lounaslippujen ja koululaisten välipalojen verkkomyynnin aloittaminen. Ne ovat tuotteina verkkokaupassa jo olemassa, mutta toistaiseksi piilotettuina, sillä nyt koronarajoitusten vuoksi niitä ei ole pystytty vielä ottamaan käyttöön,"Tampio kertoo. Myöhemmin verkkokauppaan on suunnitelmissa lisätä myös kunnan viljelypalstojen ja venepaikkojen ostomahdollisuus sekä nuoriso- ja vapaa-aikapalveluiden retkiä, tapahtumia ja leirejä.

Tulokset

Ensimmäisten kuukausien aikana erityisesti lukion kuvataidekurssien oppilaat ovat hyödyntäneet verkkokauppaa materiaalimaksujen maksamiseen.

”Maksut suoritetaan kullekin opintojaksolle erikseen eli maksutapahtumia kertyy lukuvuoden mittaan satoja. Kaikki oman toimipisteeni 120 kuvataiteen opiskelijaa ovat siirtyneet sujuvasti suorittamaan maksunsa verkkokaupassa, Tuusulan lukion sihteeri Sari Aalto kehuu.

Erityisesti vallitsevan koronatilanteen vuoksi Aalto iloitsee, että oppilaat ovat pystyneet hoitamaan maksunsa asioimatta kansliassa paikan päällä. Verkkokaupan käyttöönotto on jo näkynyt sekä Aallon että yläasteen puolella yhteiskassaa käyttävien työssä.

”Verkkokaupan myötä kassatapahtuvat vähenevät ja rahastukseen käytettyä työaikaa vapautuu. Lisäksi ajan säästöä tulee päivittäisten ja kuukausittaisten kassatilityksien poisjäännistä.”
Verkkokaupan käyttöönotossa mennään kunnassa eteenpäin askel askeleelta. ”Laskutustuotteiden saaminen verkkokauppaan tulee näkymään koko talouspalveluiden työssä,” Tampio ennustaa. Tampion mukaan tahtotila on, että verkkokauppa otetaan Tuusulassa käyttöön mahdollisimman monipuolisesti ja sähköistä asiointia lisätään kaikissa toiminnoissa.

Tämän casen ratkaisut

Verkkomaksaminen

Ceepos-verkkomaksuratkaisulla voit hoitaa tuotejulkaisut verkkokauppaan ja ottaa keskitetysti vastaan muiden tietojärjestelmien maksuja.

Lue lisää

Mobiilimaksaminen

Tarjoa asiakkaillesi mobiilimaksun helppous tinkimättä taloushallinnon prosessien automatiikasta.

Lue lisää